E-learning 1. Historia CSR w Polsce i na świecie Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) została zdefiniowana przez Komisję Europejską jako koncepcja dobrowolnego włączania przez przedsiębiorstwa aspektów społecznych i środowiskowych do działalności gospodarczej i kontaktów z interesariuszami.
Społeczna odpowiedzialność oznacza wychodzenie poza wymogi prawne, także poprzez zwiększone inwestowanie w kapitał ludzki, ochronę środowiska i relacje z interesariuszami.
Często wyróżnia się następujące trzy aspekty społecznego wymiaru odpowiedzialności biznesu:
• wewnętrzne: zarządzanie zasobami ludzkimi, bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP), etyka biznesowa, adaptacja do zmian i proces uczenia się organizacji.
• lokalne (zewnętrzne): miejsce firmy w lokalnych strukturach.
• ogólnoświatowe (zewnętrzne): prawa człowieka, ogólnoświatowa problematyka z zakresu ochrony środowiska, bezpieczeństwo pracy i ochrona zdrowia w firmach dostawców, miejsce firmy w ogólnoświatowych strukturach.
Tematyka zamieszczonych lekcji ma na celu przybliżyć zagadnienia definicyjne CSR, jej historię i omówić najistotniejsze wydarzenia mające związek i wpływ na kształtowanie się tej koncepcji.
2. Dobre praktyki z zakresu społecznego zaangażowania biznesu w Polsce i na świecie Prezentując dobre praktyki z dziedziny CSR chcemy inspirować i edukować firmy oraz pokazywać trendy odpowiedzialnego biznesu w Polsce i na świecie.
3. Efekty i korzyści ekonomiczne i społeczne ze stosowania CSR Informacje zawarte w module prezentują zagadnienia dotyczące efektów oraz korzyści stosowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu, zarówno w aspekcie społecznym, jak i ekonomicznym. Materiał zawiera przykłady stosowania CSR przez przedsiębiorstwa i instytucje funkcjonujące w różnych krajach oraz rezultaty podejmowania tego typu inicjatyw.
5. ABC wolontariatu W obrębie niniejszego tematu poruszane będą podstawowe zagadnienia dotyczące wolontariatu, jego funkcjonowania w rzeczywistości, uwarunkowań prawnych itp.
6. Wolontariat pracowniczy w NGO Wolontariat pracowniczy to zjawisko stosunkowo mało znane, dlatego w ramach niniejszego modułu zostaną omówione podstwowe kwestie z nim związane. Punktem wyjścia będzie definicja i geneza wolontariatu pracowniczego oraz NGO, w dalszej kolejności pokazane zostaną korzyści oraz dobre praktyki z zakresu wolontriatu stosowane wśród polskich i światowych przedsiębiorstw. 7. Wolontariat pracowniczy w firmie Wzrost zainteresowania środowisk biznesowych ideą społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i społecznego zaangażowania powoduje, że coraz częstszą formą działalności filantropijnej firm staje się tzw. wolontariat pracowniczy. Cechą wyróżniającą tę formę wolontariatu jest to, że jest stymulowany i – do pewnego przynajmniej stopnia – organizowany przez pracodawcę.
Zazwyczaj programy wolontariatu pracowniczego powstają i są wdrażane w ramach strategii społecznej odpowiedzialności danego przedsiębiorstwa. Firmy, nierzadko we współpracy z organizacjami trzeciego sektora realizują projekty, w których wkład strony „biznesowej” wykracza daleko ponad wsparcie finansowe: przedsiębiorstwa udostępniają swoje zasoby wiedzy, know-how oraz czas swoich pracowników zaangażowanych osobiście( charakterze wolontariuszy) w realizację przedsięwzięć istotnych ze społecznego punktu widzenia.
9. Fundusze zewnętrzne dostępne na wsparcie inicjatyw społecznych W ramach niniejszego tematu zostaną zaprezentowane wybrane programy wspierające działalność społeczną oraz przykłady instytucji działających na rzecz tych inicjatyw.
10. Etyka w biznesie Etyka biznesu należy do etyki normatywnej, której zadanie polega na ocenianiu oraz określeniu standardów etycznych, jakie przysługują ściśle określonej sferze działalności gospodarczej. Stanowi ona konkretyzację etyki ogólnej.
|
Ilość odwiedzających osób: 23458 |
Copyright © 2008, Projekt i wykonanie: Three Colours oraz "MFTP" Web Design Jaromir Brański |